6 hiba, amivel a legjobb alkalmazottaidat biztosan elveszíted

2017. augusztus 23. 19:15 - Kézai András

9124_1502275416_job-boite-detestee.jpg

Csak a fizetés számít? Dehogy! Összeszedtük a 6 legnagyobb hibát, melynek köszönhetően még a jó fizetés ellenére is elveszíted a legértékesebb dolgozóidat.

A munkatársak céghez köthető motivációja nagyban függ attól, hogy a vezetők vagy a tulajdonosok milyen környezetet, hangulatot teremtenek a munkahelyen és milyen módon bánnak az alkalmazottakkal. A vezetők hajlamosak alulértékelni a „nem pénzbeni motiválás” jelentőségét, bár a legtöbb helyen azért a szükséges körök lemennek (évi csapatépítés, látszólagos munkaértékelés), de igazából ezt egyik fél sem veszi komolyan.

A nem megfelelő bánásmód drasztikusan csökkenti a hatékonyságot és növeli a munkavállalók elvándorlását. Összeszedtük a 6 leggyakoribb demotiváló tényezőt, amivel eddig találkoztunk:

1. Felesleges és értelmetlen munkavégzés

Senki sem szeret felesleges munkát végezni. Mégis nagyon gyakori, hogy a munkavállaló kérdés nélkül megcsinálja azt, amit a szokásjog megkövetel, vagy a főnök előír. Ha megkérdőjelezi, hogy miért, a válasz „Csak” vagy „Eddig is így csináltuk”.

Minden vállalkozás (jó esetben) folyamatosan változik. Egy alkalmazott pontosan tudja minek van értelme és minek nincs, érdemes rájuk hallgatni, sokszor jobban látják a hétköznapi feladatok folyamatait, hiszen ők végzik azokat.

2. Megbecsülés hiánya

Klasszikus téma. Sok munkáltató nem szeret azzal szembesülni, hogy az alkalmazottai is emberek, érzésekkel, véleményekkel, célokkal – „ne adj isten, ambíciókkal” -, amik nem egyeznek az ő elképzelésével.

Ha a vezető nem motiválja, támogatja kellőképpen a beosztottakat, akkor nem fogják a maximumot kihozni magukból, viszont cserébe a szükséges minimumot teszik le az asztalra. Ez egy oda-vissza játék. Nem szabad csak anyagi síkon gondolkodni, mert az embereknek sokkal fontosabbak az érzelmek hosszútávon.

3. „Én vagyok a főnök, azt csinálod, amit mondok” hozzáállás

Szerencsére már a 21. században vagyunk, mégis nem egy vezető azt hiszi, a munkavállalók robotok (sőt, találkoztunk olyan multi vezetővel, aki „droidoknak” aposztrofálta azokat a beosztottjait, akikből egyébként élt). Sokan még úgy gondolják, hogy a bér átutalása után a dolgozóknak kötelessége mindent megtenni, amit a vezető mond, „hiszen ezért kapják a fizetésüket”. Az emberek nem szolgák!

Szerencsére egyre kevesebben engedik meg a főnökeiknek, hogy így bánjanak velük és a jelenlegi munkaerőhiány generálni fog egy szemléletváltást is, ami az ilyen cégek összeomlását fogja eredményezni.

shutterstock_203140432.jpg

4. Csak az ígérgetések

Sok vezető úgy próbálja fenntartani a kolléga motivációját, lelkesedését, hogy egy impozáns jövőképet mutat neki. Ez megnyilvánulhat magasabb fizetésben, előléptetésben, juttatásokban, kihívásokkal teli új projektben. Ez szép és jó, azonban a gond akkor jelentkezik, ha ezt az ígéretet nem tartják be. A vezetők elfelejtik, hogy a munkatárs bizony ezeket nem felejti el. Hiteltelenné válik maga a vezető személye vagy akár az egész cég. Innen elég nehéz visszahozni valakit.

5. Kivételezések

Nagyon sok vállalkozásban vannak kiemelt munkatársak. A tipikus „valakinek a valakijéről” van szó, akivel kivételeznek fizetésben, munkaterhelésben, megkapja a legújabb kocsit és irodát bizonyítás és valós tartalom hiányában. A dolgozók ilyenkor jogosan teszik fel maguknak azt a kérdést „Minek erőlködjek, ha nem a teljesítményemen múlik a megítélés?”.

Ilyenkor ki is jár rosszul? Csak a többi munkatárs? Természetesen nem, a cég is, hiszen ez is befolyásolja a hatékonyságot, ami a cég végső eredményességét csökkenti. Sajnos a hazai cégkultúrában még magas számban vannak egyenlőbbek az egyenlőknél.

6. Aránytalan fizetés, aránytalan munkavégzés

Ezt a kivételezésekhez is lehetne írni, de külön sorba vettük, mivel rendkívül gyakori probléma. A céget közösen építik az alkalmazottak és a vezetők egyaránt. Mégis a fizetés és az elvégzett munka, pontosabban az eredményesen elvégzett munka összhangja hiányzik.

Tipikus hiba még, hogy az újonnan felvett emberek nagyobb fizetést kapnak, mint a régóta ott dolgozó kollégák. Érdemes tudatosan tervezni a bérezést és reagálni a piaci körülményekre.

El kell oda jutnia mindenkinek, hogy a vállalkozásra, mint dolgozókból álló entitásra gondoljon. Minden elemnek rendben kell lennie ahhoz, hogy maximumon tudjon pörögni a cég. A vezetőnek és a beosztottaknak is tisztában kell lenniük azzal, hogy egymástól függenek. A vállalkozás hatékonysága a vezetők és a többi alkalmazott hozzáállásától és szakértelmétől függ.